Hoppa till sidans innehåll

Skrivelse till SBF gällande Crosskart

21 APR 2021 09:47
Skrivelse till SBF gällande Crosskart
  • Skapad: 21 APR 2021 09:47

Till behöriga inom Bilstyrelsen på Svenska Bilsportförbundet


Grunden till Crosskartens utveckling har, enligt oss, varit att man med en normal lön kan tävla i en av det roligaste och mest demokratiska motorsporter vi har där prestandan är i nivå med de värsta Supercar bilarna i Rallycross till en mycket rimlig kostnad.


Detta är nu, kanske inte hotat men ändå naggat i kanten av de nya tekniska reglementet.


Då det nu sent om sider (7 april) har kommit ut ett nytt tekniskt reglemente för Crosskart 2021 så har det visat sig stämma ryktet som spridits via Facebook och den annons som en däckhandlare i Skåne lade ut den 25 Mars att utskottet lagt till ett nytt däck till de två som vi åkt på sedan 2010, vilket i praktiken enbart varit ett då MAXXIS däcket som används av 85cc och 125cc är billigare men inte lika snabbt, detta är högst anmärkningsvärt att dessa ändringar kommer så här nära säsongen och dessutom utan förvarning.


Jag (Niklas) har som SGA för Sörmland/Västmanland tidigare ifrågasatt om detta rykte stämmer (23 Mars) till Fredrik Wakman samt Crosskart utskottets ledamöter men inte fått något svar från någon av dom vilket tyder på en arrogant inställning till oss aktiva.


Då ett flertal medlemmar har hört av sig till oss och funderat samt varit oroliga för den ökade kostnaden det innebär med flera däckmärken och gummiblandningar så KRÄVER vi svar på följande frågor.


*OM det ska föras in ett nytt däck så är det en självklarhet att det måste informeras om detta i god tid så de aktiva hinner anpassa sig samt testa dessa.


*Då vi kört på ett fabrikat sedan 2010 och nu helt plötsligt har ett fabrikat till, vilket med största sannolikhet är snabbare och därmed slits fortare, detta innebär fler däck per säsong och att de begagnade däcken blir mer eller mindre osäljbara vilket ger ökade kostnaden för de aktiva.


*Återförsäljarna av Gold Speed däcket har självklart lagt sina beställningar baserade på förra årets försäljning då ingenting har pekat på några förändringar inom däcksreglementet, dom står nu med ett lager av däck.


*HUR har utvärderingen av det nya Hoosier däcket gått till, vi utgår ifrån att det gjorts ordentliga tester, det är en självklarhet att protokollen från dessa tester offentliggörs där varvtider, referens däck, vilka förare som testat, slitage, temperaturer vid testdagarna, regn, torrt etc...


*Vilka övriga däck har testats? för det kan väl ändå inte bara vara Hoosier som fått en "gräddfil"in på marknaden?


*OM det anses behövas ett annat däck en det som använts hittills så måste det gamla bytas ut och INTE bara lägga till ett nytt då grunden inom Crosskart är att hålla kostnaden nere så fler utövare kan köra vilket borde vara av intresse för SBF.

*Det är högst alarmerande att återförsäljaren av det nya däcket redan har det i lager och erbjuderdet till försäljning två veckor INNAN reglementet kommer ut vilket tyder på förhandsinformation från utskottet och om det visar sig vara så är det en självklarhet att ni entledigar den/dessa som gett informationen med omedelbar verkan.


*Att SBF godkänner ett fördyrande reglemente i dessa tider då ni bönar till era medlemmar att lösa ut licensen är högst anmärkningsvärt då även vi utövare kämpar med mindre intäkter från sponsorer, kompisar och vänner.
*I mästerskapsregelverket för SM, som publicerades den 16 februari (även det är anmärkningsvärt sent) så hänvisar man till det tekniska reglementet för 2020 och där finns inga nya däck med vilket gör att många då självklart köpt däck av den gamla modellen.


Med alla dessa konstigheter så ser jag ingen annan utväg än att ni drar tillbaka de nyligen presenterade Tekniska regelverket och förlänger det som vi tävlat med under 2020


Uppsala den 13/4 2021
Niklas Fransson, SGA för Sörmland/Västmanland samt Bitte Pettersson, SGA Stockholm

Skribent: Niklas Fransson

Carspect logga med bilbesiktning
Besikta bilen hos Carspect och stöd Svensk Bilsport (Distriktet) 

Postadress:
Södermanland-Västmanlands BSF
C/O Caroline Palm, Hällberga Framnäs
635 19 Eskilstuna

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info

genomramen.png